Hoppa till sidans innehåll

Träna själv


När träningen i Hammarby har uppehåll är det bra att sköta träningen själv. Boka en tid med någon kompis för att spela! Den här sidan är tänkt som en guide för den spelare som vill träna på egen hand. Vi har samlat ett antal exempel på olika övningar och hur man kan komponera ett träningspass.


Inslagning

Syftet med inslagning är att träna in sig på grundslagen. Lämpligt kan vara att börja med de tekniskt enklaste slagen. Det rekommenderas att börja inslagning med någon form av regelbunden övning. Variera gärna mellan raka och diagonala slag, eller med en regelbunden kontrollövning. Inslagning bör, för såväl offensiva som defensiva spelstilar, även varieras med bollning. Inslagningsövningar hittar du här.

 
Kontrollövningar

Syftet med kontrollövningar är att träna teknik samt att öka eller bibehålla säkerheten i grundslagen. Tanken är att hålla bollen i spel så länge som möjligt utan att missa. Spelarna ska hålla ett så högt tempo som möjligt med bibehållen säkerhet i slagen. Det rekommenderas att man i första hand spelar kontrollövningarna i någon form av regelbundna övningar. Men för att få variation i träningen, kan även oregelbundna övningar användas. På så sätt blir träningen mer matchlik. Ju bättre spelarna är desto mer oregelbundna övningar kan användas. Kontrollövningar hittar du här.

Fotarbetsövningar

Syftet med fotarbetsövningar är att träna upp fotarbetet, snabbheten och koordinationsförmågan vid bordet. Lämpligt kan vara att börja i ett lugnt tempo för att komma in i övningen ordentligt, för att sedan öka tempot efter hand. Spelaren som utför övningen bestämmer tempot efter sin spelstyrka och snabbhet. Fotarbetsövningar hittar du här.

 

Försvarsövningar

Syftet med försvarsövningar är att kunna försvara sig och ev. vända på spelet, för att kunna komma till egen attack. Lämpligt kan vara att variera med både regelbundna och oregelbundna övningar. Regelbundna övningar för att träna teknik, och oregelbundna övningar för att få in mer matchlika moment i träningen. Försvarsövningar hittar du här.

Momentövningar

Syftet med momentövningar är att träna matchliknande moment. Här är alternativen på övningar oändliga. Det är framförallt fyra saker som är viktiga att träna på (oavsett spelstyrka): serve, retur, första attack och försvar. Dessa fyra faktorer finns med i så gott som samtliga av alla bollar som spelas under en match. Tänk på att träna som om det vore en riktig match dvs. med full koncentration på serven, bra returer, säkra öppningar och framförallt fokus i spelet/övningen. Viktigt att tänka på, är att matchspel också är träning. Momentövningar hittar du här.

Defensivövningar

Syftet med defensivövningar är till för den spelaren som har en defensiv spelstil att träna. Lämpligt kan vara att motspelaren behärskar loopspel då den defensives spel mycket går ut på att spela bollen med underskruv en bit från bordet. För den defensive spelaren är det viktigt att träna på variation av underskruven. Den offensive spelaren anpassar sina slag efter den defensives spelstyrka. Ju bättre spelare, desto hårdare och mer varierat spel. Tänk också på att träna mycket sidleds och djupleds förflyttningar i övningarna. Givetvis ska även den defensive spelaren träna på offensiva slag, för att i match kunna variera sitt spel. Defensivövningar hittar du här.

Uppdaterad: 15 SEP 2018 15:44
Skribent: Hammarby IF BTF

 

foljosspafacebook200x62

 

Postadress:
Hammarby IF BTF - Bordtennis
C/o Johansson, Ralångsvägen 3 lgh 1002
12050 Årsta

Besöksadress:
Enskedehallen, Simlångsvägen 20
12039 Årsta

Kontakt:
Tel: 073-502 57 84
E-post: This is a mailto link

Se all info